1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Effektivitet blogg
  6. 2024
  7. Hur säkerställer man att IT-chefer deltar i affärsbeslut?
Digital graphics and icons representing IT, security, digital connectivity on a deep blue background with a character point to the center of image

Hur säkerställer man att IT-chefer deltar i affärsbeslut?

Effektivitet och teknik går hand i hand, och det senare blir snabbt den viktigaste aspekten för tillväxten i små och medelstora företag

Oavsett om IT-tjänster utgör ditt företags kärnerbjudande eller bara är en del av dina processer och metoder är det ett måste i dagens digitala och konkurrensutsatta miljö att särskilja sig gentemot konkurrenterna, vara ledande inom innovation och ge kunderna vad de behöver – och allt detta är beroende av IT.   

Därför är det avgörande för företagets framgång att involvera IT-cheferna i samtliga affärsbeslut, framför allt om man vill säkra effektiviteten. En nyligen genomförd Brother-studie riktad till beslutsfattare inom IT visar att IT-cheferna håller med om detta. Majoriteten av svarsdeltagarna (88 %) angav att det är viktigt att deras avdelning är väl integrerad i verksamheten. Och 72 % anser att IT-avdelningen har stor betydelse för affärseffektiviteten, men att detta inte utnyttjas i så stor utsträckning som det borde. Endast runt 25 % svarar att de är ”mycket väl integrerade” när det gäller affärsmål, medan 25 % svarar att nivån av integration endast är ”acceptabel” (andelen är något högre när det gäller integration i verksamhet och processer).

Och utan integration saknar IT-avdelningen möjlighet att säkerställa effektiva processer och hög produktivitet. Ineffektivitet och bristande samarbete kan exempelvis leda till att IT-utrustning köps in eller hanteras utan att IT-avdelningen är involverad, vilket kan få till följd att utrustningen inte fyller den avsedda funktionen, eller att den inte är skalbar på det sätt som det var tänkt.

IT kan tillföra värde

Det är IT-avdelningen som ansvarar för att utvärdera, köpa in och övervaka implementeringen av system och verktyg, och som hanterar processer, kommunikationskanaler och kundgränssnitt. Dessutom säkerställer de att organisationens infrastruktur är kompatibel med kundernas och leverantörernas system och utrustning. IT-avdelningen är med andra ord extremt viktig för verksamhetens effektivitet, och att involvera IT-cheferna i beslutsprocessen kommer utan tvekan att leda till ökad effektivitet och lönsamhet.

Samarbetet med företagets övriga avdelningar och ledning är avgörande för att säkerställa att rätt IT-utrustning implementeras på rätt plats och att den fyller sin avsedda funktion. Men något som kan tyckas så självklart är inte alltid fallet i dagens små och medelstora företag. Här hör det snarare till ovanligheterna att IT-avdelningen involveras i företagets strategiska beslut.

En studie som Brother genomfört visar att företagen prioriterar datahantering (35 %), artificiell intelligens (31 %) och cybersäkerhet (30 %) i syfte att uppnå ökad effektivitet. Företagen lägger också stor vikt vid att förbättra produktiviteten, vilket kan uppnås genom att digitalisera processer, införa distansarbete eller skapa snabbare kommunikationsvägar. Allt detta kommer sannolikt att kräva någon form av teknisk support, och här kommer IT-avdelningen in i bilden.

digital graphic of two colleagues chatting and working, one is sat at a desk the other is standing and holding a coffee cup

Kommunikation för integration

Men om behoven ser ut så här, varför involveras då inte IT-cheferna? Det kan finnas många hinder i vägen för detta, men om man övervinner dem kan man uppnå en reell kvalitetshöjning av verksamheten. Därför är det viktigt att göra en översyn för att först identifiera de här hindren och därefter utvärdera hur de kan övervinnas. Ett av de hinder som IT-cheferna i Brothers studie angav är att man arbetar på olika platser. Det anser 1 av 4 är huvudorsaken till att de inte involveras. Nästan lika många (22 %) nämner skillnader i prioriteringar mellan avdelningarna. Låt oss titta närmare på de här hindren:

1. Fysiskt avstånd:

För de tillfrågade beslutsfattarna inom IT-området är det fysiska avståndet ett av de största hindren för reell och effektiv integration med resten av ledningsgruppen. Ofta jobbar IT-avdelningen på distans eller på en annan ort än övriga delar av företaget, vilket innebär att de tappar kontakten med den löpande verksamheten och inte kan vara med på företagsmötena. Genom att genomföra regelbundna uppföljningsmöten och delta i styrelsemöten kan detta hinder övervinnas.

2. Olika åsikter eller prioriteringar:

Enligt 22 % av svarsdeltagarna kan olika prioriteringar, vilket inte behöver vara synonymt med olika affärsmål, utan snarare med olika arbetsmetoder, leda till bristande förståelse. Även om det är orealistiskt att alla avdelningar ska anpassa sig till en viss avdelnings arbetssätt är det viktigt att se över de olika avdelningarnas processer för att göra verksamheten mer enhetlig (och därmed optimera den).

3. Inkompatibla metoder och processer:

Särskilt inom företag som inte fokuserar på IT-tjänster är det möjligt att processerna och arbetssätten på de olika avdelningarna skiljer sig åt. Eftersom IT ofta har en närmare koppling till innovation har IT-företag inte sällan en mer banbrytande marknadsvision. På samma sätt som i föregående punkt skulle det vara intressant att se över anpassningsmöjligheterna eller, i större företag, skapa en koppling mellan de båda synsätten som bidrar till en mer enhetlig verksamhet.

4. Bristande kommunikation mellan avdelningarna:

Ibland, särskilt om IT-tjänster inte utgör företagets kärnerbjudande, upplever IT-cheferna att kommunikationen med ledningen eller andra avdelningar inte fungerar som den ska, och att detta förhindrar att IT integreras i verksamheten i större skala. En väl fungerande kommunikation mellan avdelningarna och mellan olika arbetssätt kan bidra till att möjliggöra en effektiv integration av verksamheten.

IT-integration vinner alla på

Det finns många fördelar med en väl integrerad IT-avdelning på ledningsnivå. För det första blir IT-besluten realistiska och förenliga med affärsmålen, till exempel i form av lösningar inom cybersäkerhet som verkligen täcker datavärdekedjan, eller utskriftslösningar som är flexibla och varken över- eller underdimensionerade.

Låt oss ta ett förenklat exempel där IT-avdelningen inte samarbetar med ledningen, och en beslutsfattare, kanske från inköpsavdelningen, lägger en beställning på skrivare för internt bruk. Även om utrustningen är prisvärd och högkvalitativ går den kanske inte att ansluta effektivt till det befintliga nätverket, eller så uppfyller den inte företagets krav på cybersäkerhet. Detta mångdubblar inte bara kostnaderna, utan även den tid och de resurser som krävs för att få den nya utrustningen att fungera.


En IT-avdelning som är involverad i affärsbesluten har större frihet, och kan därmed optimera infrastrukturen och stärka relationen med IT-partners som stöttar och främjar deras mål, vilket innebär att man undviker den här typen av problem. Och det är just här IT-avdelningen kan tillföra störst värde: i arbetet med att utforska och utvärdera de bästa lösningarna för företaget, och i samarbetet med lämpliga leverantörer och partners för att säkerställa att besluten inte bara är korrekta, utan också genomförs på ett effektivt sätt.

Vi på Brother är väl medvetna om detta, och vi kan erbjuda företag den support, den rådgivning och det underhåll de behöver för specifika funktioner, för ökad säkerhet och, naturligtvis, för att kunna integrera de nya lösningarna i företagets övriga system – eftersom integration alltid är avgörande.

Genom att integrera IT-avdelningen i strategiska affärsbeslut kan företaget bli så effektivt som möjligt och särskilja sig gentemot konkurrenterna.

Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen