Brother bläck, toner, tape och termiska etiketter Se till att dina enheter fungerar smidigt med originalbläck- och tonerkassetter, tape och termiska etiketter, pappersförpackningar av bästa kvalitet och reservdelar som snabbt kan bytas ut. Köp Brother förbrukning
Outsourcing - När ska IT-chefer be om hjälp? 08 oktober 2024 11 december 2024 4 Minuter lästid Postat av Brother Brother Brother 08 oktober 2024 11 december 2024 4 Minuter lästid Vad står på din att göra-lista de kommande månaderna? Att snabba på företagets digitala omvandling? Få bättre koll på molnet? Analysera hur generativ AI kan gynna er kundsupport? Med tanke på mängden ny och lovande teknik är det inte så konstigt att många IT-chefer känner att det är mycket att ta ställning till. Oavsett hur begåvad och uthållig en ledare är räcker budgeten, personalen och den egna kapaciteten bara till en viss gräns. Det är därför inte förvånande att många ledare väljer att outsourca stora delar av verksamheten, både för att kunna dra nytta av spetskompetens och för att kunna fokusera på de områden där de verkligen kan göra skillnad. Men även om det är lätt att fastna vid de ”stora” strategiska frågorna, som AI eller molnet, är det viktigt att komma ihåg att löpande uppgifter som utskriftshantering och liknande fortfarande måste göras. Dessa kan också vara lämpliga för outsourcing, och här kan effekterna och fördelarna bli mycket mer omedelbara. Var ska man börja? Brother beställde nyligen en djupgående studie från Savanta för att förstå dagens utmaningar för IT-ledare på små och medelstora företag. Detta visar i sin tur vilka områden som kan vara lämpliga för outsourcing. Den solklart största frågan är säkerhet. Samtidigt visar studien att nya tekniska framsteg, förändringar i ekonomin i stort, oförutsedda utgifter och säkerhetsfrågor1 har påverkat budgeten under de senaste tolv månaderna. Dessutom blir hållbarhet allt viktigare. Fyra femtedelar av IT-ledarna på små och medelstora företag uppger att det är en viktig fråga för deras övergripande verksamhet, och nästan lika många anger att det är en nyckelfråga för IT-teamen. Det här är yttre utmaningar som varje organisation måste ta itu med. Men IT-cheferna står även inför inre utmaningar, särskilt när det gäller att hantera och bibehålla sina egna team. Att rekrytera och behålla personal inom IT-teamet flaggades som ”utmanande” av 41 % av IT-ledarna. Dags att be om hjälp? Det här skapar en gedigen lista med utmaningar. För att företagen ska kunna nå sin fulla potential måste IT-cheferna dessutom hantera alla dessa problem samtidigt. En lovande AI-strategi kan gå om intet om cyberattacker stjäl immateriell egendom eller de data som modellerna tränas på. Medarbetarna – både inom IT och övriga avdelningar – kan inte heller göra sitt bästa om de inte har tillgång till infrastruktur för att kunna jobba överallt. Inte ens den mest kompetenta och noggranna IT-chefen kan hantera allt detta på egen hand. Att outsourca vissa eller alla dessa uppgifter är helt klart ett alternativ för IT-ledare som vill använda sina resurser så effektivt som möjligt. En stor fördel är möjligheten att öka produktiviteten, vilket 42 % av respondenterna nämnde, och nästan lika många angav outsourcingens betydelse för säkerheten. Lika viktigt är outsourcingens potential att minska kostnaderna, medan mer än en tredjedel av IT-ledarna nämnde dess effekt på snabbhet och agilitet.1 Dessa fördelar skapar ytterligare positiva effekter. Brother Europes CIO, Basil Fuchs, säger att delegering av icke-kärnuppgifter till externa parter hjälper företag att fokusera på medarbetarutveckling inom sina kärnområden, vilket också ökar medarbetarnas nöjdhet. Han tillägger att outsourcing- och molnlösningar även kan främja de hybrida arbetsmodeller som många organisationer förlitar sig på i allt högre grad. Men outsourcing skapar också enorma möjligheter för företag att genomföra satsningar för digital omvandling i snabb takt och i stor skala, säger han: ”Företagen kan påskynda sina digitala satsningar genom att dra nytta av den externa expertis och de innovativa arbetssätt som deras outsourcingpartners erbjuder.” Därför är det viktigt för organisationer att analysera sina övergripande teknik- och outsourcing-strategier under resans gång. Det är lätt att förstå varför vissa organisationer lockas av att prioritera ny teknik som robotiserad processautomation eller AI, utan att fullt ut förstå dess effekt. Men Fuchs förklarar att ”det är viktigt att vi balanserar entusiasmen inför ny teknik mot praktiska bedömningar av dess kundvärde och integration med befintliga system”. Fuchs menar att företag ofta glömmer att ta hänsyn till hur de kan optimera kontorets infrastruktur, inklusive den teknik för utskrifter och dokument som deras anställda förlitar sig på och använder varje dag. ”Detta kan leda till ineffektivitet och missade möjligheter till kostnadsbesparingar och en allmänt bättre medarbetarupplevelse.” Vad gör andra IT-ledare? Över 60 % av IT-cheferna överväger, eller har redan genomfört, outsourcing av hosting- och molntjänster. Nästan lika många – 56 % – planerar eller har genomfört outsourcing av säkerhetstjänster. Men när det gäller hållbarhetsstyrning eller upphandling är det bara 16 % som outsourcar dessa funktioner. På samma sätt är det färre än en av fem som outsourcar lösningar eller tjänster för hybridarbete, medan 23 % överväger att göra det. Detta kan verka motsägelsefullt med tanke på att nästan en tredjedel uppger att kontorshårdvara och -teknik utgör den största posten i IT-budgeten, och 44 % svarar att de budgeterade eller prognostiserade utgifterna för hårdvara och IT-infrastruktur har ökat under det senaste året. Samtidigt var kostnadsbesparingar en drivkraft för ”hållbar” verksamhet för nästan hälften av IT-avdelningarna. Utskriftsrelaterade aktiviteter har en tydlig roll när det gäller att hjälpa företag att uppfylla sina hållbarhetsmål. Energiförbrukningen är den främsta prioriteringen för IT-ledare. På andra plats kommer förbättrad utskriftshantering, tätt följt av återvinning av uttjänta produkter. Återvinning av bläckpatroner/tonerkassetter nämndes av en femtedel Hanteringen av kontorets infrastruktur och utskriftsutrustning får kanske inte alltid så mycket fokus. Men det är utmaningar som i stort sett alla organisationer, stora som små, står inför. Och även om personalproblemen sannolikt inte kommer att minska inom en snar framtid, kommer både offentliga och privata företag sannolikt att utsättas för allt större press att hålla nere sina kostnader och redovisa sitt hållbarhetsarbete. En utskriftsrevolution? Att lämna över utskriftsrelaterad infrastruktur och hantering av förbrukningsmaterial till en MPS-expert kan definitivt lösa en rad överhängande problem. Det kan hjälpa IT-ledare att hantera det här området på ett mer effektivt och hållbart sätt, samtidigt som säkerheten ökar. Och det ger en bättre övergripande medarbetarupplevelse – inte minst för IT-personalen som inte längre behöver oroa sig för utskriftsinfrastrukturen. Avgörande är att det också ger IT-ledarna mer tid att exempelvis hantera det ökande cyberhotet eller analysera hur generativ AI passar in i deras affärsmodell. Men vad ska IT-chefer leta efter hos en potentiell outsourcingpartner, både för sina strategiska innovationssatsningar och för den teknik som håller deras löpande verksamhet igång? Ta reda på mer om Brothers plattform och våraMPS-partners och MPS-paket för företag här. Sources: All statistik är hämtad från studien ”2023 Brother SMB IT Decision-Maker Study Savanta" Business Effektivitet Innovation MPS Produktivitet Mer av Effektivitet