1. Hem Brother
  2. Brother Solutions
  3. Brother Resource Hub
  4. Blogg
  5. Effektivitet blogg
  6. 2024
  7. Hållbarhetsredovisning: Vad det är och varför det är viktigt
A warehouse employee pulling a trolley of packaged and labelled Brother devices in a warehouse ready for transportation

Hållbarhetsredovisning: Vad det är och varför det är viktigt

Brother förklarar vad Carbon Accounting, eller hållbarhetsredovisning är och varför det är viktigt för försörjningskedjan, transport- och logistiksektorerna om de snabbt vill säkra en konkurrensfördel inom märkningslösningar.

I och med den nya standarden ISO 14083:2023 kommer begreppet Carbon Accounting, eller hållbarhetsredovisning att få allt större fokus under kommande år. Aktörer i leveranskedjan samt transport- och logistiksektorn måste snabbt sätta sig in i vad detta innebär om de vill säkra konkurrensfördelar framöver. Och de måste kunna förlita sig helt och hållet på sina märkningssystem som en del i detta.

Vad är hållbarhetsredovisning? 

Hållbarhetsredovisning kan jämföras med ekonomisk redovisning – en exakt, spårbar registrering av samtliga transaktioner inom alla delar av ett företag, med vinster och förluster tydligt angivna i ett allmänt överenskommet format. Skillnaden är att redovisningen inte gäller pengar, utan koldioxidutsläpp. Redovisningen av ”vinst” och ”förlust” (av utsläpp snarare än pengar) visar hur hållbar din verksamhet faktiskt är – för kunder, leverantörer, konsumenter, tillsynsorgan och, tro det eller ej, de ”andra” revisorerna inom företaget som fokuserar på det övergripande affärsresultatet. Detta belyser än en gång vikten av korrekta, tillförlitliga, läsbara etiketter på leveranser, pallar och paket – onödiga utsläpp från felaktiga sändningar till följd av bristfälliga etiketter kommer att påverka ditt affärsresultat på fler än ett sätt.

Hållbarhetsredovisningen är viktig eftersom kunder, leverantörer och konsumenter fokuserar alltmer på koldioxidutsläpp, vilka delar av leveranskedjan som genererar dem och vilka åtgärder som vidtas för att minska (inte kompensera, en viktig perspektivförändring) utsläppen. Och dina intressenter är inte ensamma om detta – internationell och lokal lagstiftning följer samma mönster. EU:s CSRD-direktiv (Corporate Sustainability Reporting Directive) från 2022 kräver att alla stora företag (med över 250 anställda eller med intäkter över 40 miljoner euro per år som några av kriterierna) börjar redovisa 2024 års siffror i början av 2025. Parallellt med detta börjar gemensamma standarder att utarbetas gällande kvantifiering och redovisning av växthusgaser från verksamhet i transportkedjan. ISO 14083:2023 ger vägledning som hjälper företag inom leveranskedjan att uppfylla framtida krav.

Hållbarhetsredovisning för att nå klimatmålen

De företag som inte börjar utforska sätt att först hantera och därefter minska sina koldioxidutsläpp kommer att få svårt att hinna ikapp när vi närmar oss 2030. Det räcker inte längre att bara kompensera utsläppen – nu är det minskning som gäller. Om du vill nå klimatmålen, följa nuvarande och eventuellt kommande lagstiftning och samtidigt skydda ditt varumärke måste du med andra ord redovisa dina utsläpp på ett sätt som följer överenskomna standarder.

Utsläppen har särskilt stor betydelse inom logistiksektorn. I USA är transportsektorn (inklusive inhemsk bilkörning) den största ”boven i dramat”, med 29 % av alla utsläpp.1 Inom EU genererade transportsektorn 25 % av alla utsläpp under 2020.2 Här har man satsat stort på minskade utsläpp via en samling lagstiftningsförslag som en del av satsningen ”Fit for 55”, med målet att minska nettoutsläppen av växthusgaser med 55 % fram till år 2030, samt uppnå klimatneutralitet år 2050. Det är en ambitiös, för att inte säga kontroversiell, plan där trafikomställning utgör en väsentlig del.

Planen kräver att större företag måste redovisa utsläppsdata som en del av sin ESG-rapportering (Environmental, Social, Governance). Även om kraven än så länge enbart gäller större organisationer får små och medelstora företag inte ta för givet att de alltid kommer att slippa undan. Och när det gäller att uppnå konkurrensfördelar kommer redovisningen av utsläppsdata alltid att betraktas som en styrka.

Utsläppsrapportering

Som många vet har utsläppen tidigare ofta delats in i två olika kategorier – direkta utsläpp (som företaget genererar på egen hand) och indirekta utsläpp (som genereras av andra aktörer men som företaget behöver för att kunna bedriva sin verksamhet).  

För samstämmig beräkning och rapportering har växthusgasutsläppen nu förtydligats i tre mer precisa kategorier. 

  • Scope 1 - de utsläpp som genereras av din egen verksamhet – byggnader, fordon och utrustning omfattas av den här kategorin.
  • Scope 2 - de utsläpp som inte genereras direkt av din verksamhet, men som företaget behöver för att fungera effektivt – exempelvis el och värme.
  • Scope 3 - den mest komplexa kategorin, eftersom den omfattar alla relevanta utsläpp som genereras uppströms och nedströms in din leverans-kedja, men som din organisation inte är direkt ansvarig för. Här redovisas köp, användning och avskaffande av produkter eller tjänster från leverantörer, samt tjänsteresor och arbetspendling.

Mätningen av koldioxidutsläpp är med andra ord komplicerad, men EU arbetar snabbt för att harmonisera standarderna med hjälp av GLEC-ramverket (Global Logistics and Emissions Council), som etablerades 2014 för att formulera riktlinjer för industrin. Den nyligen fastställda standarden ISO 14083 möjliggör nu en konsekvent beräkning och rapportering av växthusgasutsläpp inom global logistik, med målet att särskilt förtydliga Scope 3.

De som är snabba med att börja tillämpa ISO 14083 kommer sannolikt att uppnå stora fördelar jämfört med konkurrenterna. Genom att tidigt certifieras enligt ISO 14083 visar du att ditt företag har ett tydligt fokus på hållbarhet och klimatneutralitet. En övergång till hållbar tillverkning och lagerhållning är ett måste för alla företag, men de som uppnår detta först kommer att vinna tillit och förtroende från sina kunder och andra intressenter, för att inte tala om de långsiktiga vinsterna för verksamhetens anseende och rykte. 

Ökad transparens ger minskad risk. För att redovisa och minska utsläppen i din leveranskedja krävs fullständig transparens för att kunna samla in rätt data. En sådan överblick ger fler fördelar än rapportering och minskning av koldioxidutsläpp. Det hjälper dig även att identifiera risker eller hinder hos dina leverantörer.

Det går som bekant inte att åtgärda det du inte känner till. En djupgående kunskap om utsläppen i din verksamhet och din leveranskedja, med stöd i fakta, visar var du kan genomföra förändringar – ändra transportsätt, omarbeta processerna gentemot en leverantör, se över dina anläggningar och byggnader, omformulera avtal med nya krav – och äntligen få möjlighet att hantera utsläppen i din verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt. Och glöm inte att de nya kraven återigen belyser vikten av korrekta, tillförlitliga, läsbara, repeterbara etiketter  – ett enda felregistrerat eller felskickat paket till följd av en oläsbar etikett kan snabbt ödelägga dina noggrant utarbetade planer för utsläppsminskning, eftersom onödiga transportutsläpp påverkar din hållbarhetsredovisning negativt. 

Läs mer om hur Brothers högkvalitativa etikettutskrifter kan säkerställa effektiva etiketter hela vägen genom din lagerhantering och leveranskedja.


KÄLLOR:

1EPA, May 2023;  2.EU Environment Agency, Transport and Mobility, Aug 2023



Mer av Effektivitet

Du kanske också gillar

Tillbaka till toppen