BROTHER MPS ESSENTIAL MANAGED PRINT SERVICE – Villkor

 

Välkommen till Brother MPS Essential Managed Print Services (Brother MPS Essential). Brother MPS Essential levereras av Brother Sverige (Brother), org.nr: 516407–2489. Hulda Lindgrens Gata 6b, Västra Frölunda  Dessa villkor och de dokument som det hänvisas till häri, bland annat Brothers integritetsskyddspolicy (https://www.brother.se/privacy-policy) och användarvillkor för webbplatsen (https://www.brother.se/terms-and-conditions) (sammanfattningsvis villkoren) styr användningen av Brother MPS Essential. 

Genom att göra en beställning hos Brother eller via en auktoriserad återförsäljare av Brother MPS Essential och prenumerera på Brother MPS Essential åtar sig kunden för beställningen att följa och efterleva dessa villkor och vara juridiskt bunden av dem. Beställaren bekräftar härmed att vederbörande är berättigad att godkänna dessa villkor för kundens räkning. Om beställaren/kunden inte går med på att bindas av dessa villkor ombeds vederbörande informera Brother om detta enligt anvisningarna i dessa villkor, och kunden kommer därefter inte att kunna ta del av Brother MPS Essential.

Brother har rätt att när som helst ändra dessa villkor genom att ladda upp en uppdaterad version på www.brother.se (Brothers webbplats) och/eller genom att informera kunden via kundens portal för Brother MPS Essential (Brother MPS Essential-portalen) och/eller via e-post. 

Vid frågor om dessa villkor eller Brother MPS Essential ombeds kunden kontakta Brother via Brother MPS Essential-portalen, som nås via Brother Online. 

1 Brother MPS Essential-tjänsten

1.1 När kunden prenumererar på Brother MPS Essential kommer kunden att ta emot tonerkassetter eller bläckpatroner (förbrukningsartiklarna) till den utrustning som framgår av beställningen (skrivaren) och service på skrivaren mot betalning av avgiften för Brother MPS Essential prenumeration (enligt beskrivning i beställningen).
1.2 När kunden prenumererar på Brother MPS Essential kommer det att framgå av beställningen om kunden har ett Brother MPS Essential prenumeration med en fast månadsprenumeration eller om avtalet omfattar "Betala per utskrift"
För en kund med Brother MPS Essential prenumeration kommer även följande att framgå av beställningen:
(a) Den/de skrivarmodell(er) som omfattas.  
(b) Prenumerationsnivå (avtalat antal sidor färg och svartvitt som omfattas av det månatliga grundbeloppet). 
(c) Den fasta månadsavgiften för Brother MPS Essential prenumeration på kundens prenumerationsnivå och det belopp som kunden kommer att debiteras för ytterligare sidor färg och svartvitt som skrivs ut under varje faktureringsperiod.
För Brother MPS Essential-kunder med "betala per utskrift" kommer beställningen även att innehålla följande:
(a) Den/de skrivarmodell(er) som omfattas.  
(b) Den fasta Brother MPS Essential avgiften för "betala per utskrift" (klickpriset) för varje sida som skrivaren skriver ut (avgiften för Brother MPS Essential "betala per utskrift"). 

1.3 Genom prenumerationen på Brother MPS Essential bekräftas följande:
(a) Beställaren representerar en verksamhet som använder skrivaren i en internetbaserad nätverksmiljö.
(b) Kunden kommer att följa och efterleva dessa villkor och vara juridiskt bunden av dem.
(c) Kunden kommer att fortsätta prenumerationen på Brother MPS Essential i enlighet med dessa villkor under hela Brother MPS Essential-perioden (enligt definitionen i artikel 9 nedan). 
(d) Kunden kommer att säkerställa att skrivaren vid var tid är ansluten till internet, kundens nätverk och Brother MPS Essential-portalen, och ger härmed Brother rätt att ta emot information från och upprätta en fjärrförbindelse till kundens skrivare i syfte att leverera Brother MPS Essential. 
(e) Kunden kommer att betala avgiften för Brother MPS Essential prenumeration i efterskott med hjälp av den angivna betalningsmetoden för leverans av Brother MPS Essential.
(f) Kunden kommer att använda Brothers original förbrukningsartiklar, som levereras i enlighet med dessa villkor under Brother MPS Essential-perioden.
(g) Kunden kommer att informera Brother om eventuella ändringar av en skrivares plats under Brother MPS Essential-perioden.

 

2 Brother MPS Essential-prenumerationen och Brother Online-kontot

2.1 Avgiften för kundens Brother MPS Essential prenumeration kommer att anges i kundens beställning. Avgiften för Brother MPS Essential prenumeration får inte vara lägre än den avtalade månadskostnaden för den prenumerationsnivå som framgår av kundens beställning, och om kunden överskrider prenumerationssidorna inom loppet av ett faktureringskvartal kommer kunden att debiteras en avgift för de tillkommande sidorna, se artikel 2.5.  
2.2 En sida kommer att räknas som utskriven om skrivaren har applicerat bläck på sidan, oavsett mängd. Standardsidstorleken är A4, och därför kommer en utskrift på ena sidan av ett A3-ark att räknas som två utskrivna sidor. Om det skrivs ut på båda sidor av A3-arket kommer detta att räknas som två utskrivna sidor (och dubbelsidig A3-utskrift kommer att räknas som fyra utskrivna sidor). 
2.3 Prenumerationen faktureras kvartalsvis från och med den första kalendermånaden efter att Brother MPS Essential-prenumerationen har inletts. Varje period på tre kalendermånader (räknat från den första dagen i den första månaden av Brother MPS Essential-prenumerationen) ska räknas som ett faktureringskvartal.  
2.4 Brother kommer under hela Brother MPS Essential-perioden att övervaka användningen av skrivaren via Brother MPS Essential-portalen. 
2.5 Kunder med Brother MPS Essential prenumeration kommer kvartalsvis att debiteras följande avgift (avgiften för Brother MPS Essential prenumeration):
(a) Det avtalade månatliga beloppet för prenumerationssidorna (plus moms och eventuella ytterligare relevanta avgifter) för varje kalendermånad i faktureringskvartalet. 
(b) Kostnader för tillkommande utskrivna sidor, vilka kommer att beräknas genom att multiplicera klickpriset för den aktuella tillkommande sidan (vilket framgår av kundens beställning) med antalet tillkommande sidor i svartvitt och/eller färg som skrivits ut under det aktuella faktureringskvartalet (plus moms och eventuella andra relevanta avgifter).
2.6 "betala per utskrift"-kunder kommer kvartalsvis att debiteras en avgift (avgiften för Brother MPS Essential "betala per utskrift") som beräknas genom att multiplicera klickpriset (vilket framgår av kundens beställning) med antalet tillkommande sidor i svartvitt och/eller färg som skrivits ut under det aktuella faktureringskvartalet (plus moms och eventuella andra relevanta avgifter). 

2.7 För kunder med Brother MPS Essential prenumeration gäller att om antalet prenumerationssidor inte utnyttjas under en kalendermånad kommer kunden att ha rätt att överföra det outnyttjade antalet sidor för användning under faktureringskvartalets lopp. Kunden har inte rätt att överföra mer än antalet prenumerationssidor för de föregående två månaderna i ett visst faktureringskvartal till den sista månaden i det aktuella faktureringskvartalet. Om kunden exempelvis inte skriver ut några sidor alls under den första prenumerationsmånaden har kunden rätt att överföra det totala antalet prenumerationssidor för den första månaden (t.ex. 600 sidor) till den andra eller tredje månaden. Om kunden under den andra prenumerationsmånaden endast skriver ut 300 sidor av det totala antalet prenumerationssidor på 1 200 sidor (d.v.s. 600 prenumerationssidor plus de överförda 600 sidorna) har kunden rätt att överföra de outnyttjade prenumerationssidorna från de föregående två kalendermånaderna (d.v.s. 900 sidor) till den tredje månaden i faktureringskvartalet. Den fjärde kalendermånaden utgör början på ett nytt faktureringskvartal, och ingen av de outnyttjade prenumerationssidorna från det föregående faktureringskvartalet kommer att överföras.
2.8 Kunden ansvarar själv för att upprätta, underhålla och betala för en internetanslutning och för alla ytterligare tillbehör och tjänster (bland annat, men inte begränsat till, papper och enheter som fungerar tillsammans med skrivaren) som är nödvändiga för användningen av Brother MPS Essential (med undantag för de förbrukningsartiklar och den service som levereras av Brother i enlighet med dessa villkor). För att undanröja varje tvivel förtydligas härmed att kostnaderna i samband med sådana ytterligare tillbehör och tjänster inte omfattas av avgiften för Brother MPS Essential prenumeration och endast kommer att levereras av Brother om kunden har ingått ett särskilt avtal om detta.
2.9 Avgiften för Brother MPS Essential prenumeration debiteras i sin helhet varje faktureringskvartal, även om kunden inte använder samtliga prenumerationssidor (och eventuella överförda sidor), och det ges inga rabatter eller reduktioner för detta (bland annat, men inte begränsat till, under den sista månaden i Brother MPS Essential-perioden).
2.10 Avgiften för Brother MPS Essential prenumeration styrs av den genomsnittliga förväntade förbrukningen för Brother-enheter och beräknas enligt ISO 19752 för svartvita skrivare och ISO 19798 för färgskrivare. Varje förbrukning som i större omfattning överstiger denna förväntade förbrukning kan utlösa krav om tillkommande avgifter för Brother MPS Essential prenumeration. 

3 Skrivare och service

3.1 Skrivaren ska vid var tid tillhöra kunden, som under hela perioden ska ha tillgång till skrivaren. 
3.2 Brother rekommenderar att kunden:
(a) placerar skrivaren säkert och håller den i gott skick,
(b) säkerställer att skrivaren hanteras enligt Brothers anvisningar samt förvaras och används i en passande miljö, och 
(c) inte utför några ändringar av skrivaren eller avlägsnar några komponenter från skrivaren, under hela Brother MPS Essential-perioden. 

 

3.3 Om det uppstår ett elektroniskt eller mekaniskt stopp i skrivaren till följd av normal användning under Brother MPS Essential-perioden ska Brother ha rätt att reparera eller ersätta skrivaren i utbyte mot avgiften för Brother MPS Essential prenumeration. Kunden ombeds kontakta Brother via Brother MPS Essential-portalen för att informera Brother om eventuella problem med skrivaren och Brother kommer därefter att kontakta kunden per telefon inom 4 timmar under kontorstid. Processen för eventuellt nödvändiga reparationer eller utbyten som måste göras på plats kommer att påbörjas inom 1 arbetsdag. Den aktuella Brother-garantin täcker alla utbytesenheter, såvida skrivaren inte har utsatts för fysisk eller elektronisk överbelastning, missbruk, våld eller exponering utöver normal användning enligt de specifika driftsmässiga och miljömässiga parametrar som framgår av den gällande skrivarspecifikationen.   
3.4 Brother är skyldigt att säkerställa att utbytesenheter som levereras i enlighet med artikel 3.3 uppfyller kriterierna för den skrivare som framgår av kundens beställning.
3.5 Kunden får under Brother MPS Essential-perioden inte ändra på eller byta ut skrivaren på annat sätt än vad som framgår av artikel 3.3. 

4 Brother MPS Essential molnanslutning

4.1 För att kunna övervaka kundens användning av skrivaren behöver Brother åtkomst till skrivaren via molnasnlutning. Bortsett från de tillfällen då planerat underhåll genomförs och/eller det uppstår tekniska fel bortom kundens rimliga kontroll är kunden därför skyldig att säkerställa att skrivaren under hela Brother MPS Essential-perioden är ansluten till internet på sin sedvanliga plats, och kunden får inte avlägsna eller inaktivera någon övervakningsutrustning som installerats på skrivaren. 
4.2 Kunden bekräftar härmed att Brother och alla enheter inom Brother-koncernen (enligt definitionen i artikel 14.3 nedan) är berättigade att ta emot all den information från skrivaren som Brother anser vara nödvändig för att kunna leverera Brother MPS Essential, bland annat (men inte begränsat till) datum och klockslag för utskrifterna, antal utskrivna sidor, storleken på det papper som använts, skrivarens serienummer, leveransstatus samt information om bläckpatronen. 
4.3 Brother råder kunden att kontakta sin internetleverantör för att kontrollera om det kan tillkomma avgifter för dataanvändning och liknande i samband med överföringen av data från skrivaren till Brother. Brother är inte skadeståndsansvarigt gentemot kunden för någon form av kostnad, ansvar, krav, direkt eller indirekt förlust, utgift och/eller skada (förlust) som kunden drabbas av och/eller ådrar sig till följd av detta.
4.4 Om skrivaren inte är ansluten till internet under Brother MPS Essential-perioden och/eller om kunden på annat sätt inte följer bestämmelserna enligt artikel 4 gäller följande:
(a) Brother är inte skadeståndsansvarigt gentemot kunden för någon form av kostnad, ansvar, krav, direkt eller indirekt förlust, utgift och/eller skada (förlust) som kunden drabbas av och/eller ådrar sig till följd av detta.
(b) Kunden kommer inte att få möjlighet att utnyttja Brother MPS Essential fullt ut, vilket däremot inte befriar kunden från skyldigheten att betala hela avgiften för Brother MPS Essential prenumeration i enlighet med dessa villkor. Kunden har inte heller rätt till någon reduktion eller rabatt från Brother till följd av detta. 
(c) Det kan uppstå en försening i behandlingen av det outnyttjade antal sidor som kunden har överfört, men detta befriar inte kunden från skyldigheten att betala de belopp som förfaller till betalning så snart de har bekräftats av Brother.

5 Förbrukningsartiklar

5.1 Under Brother MPS Essential-perioden övervakar Brother statusen för kundens förbrukningsartiklar och levererar de nödvändiga förbrukningsartiklarna för varje skrivare till de platser som framgår av kundens beställning.  
5.2 Förbrukningsartiklarna levereras enbart i syfte att användas i skrivaren under Brother MPS Essential-perioden, och kunden får inte använda andra förbrukningsartiklar i skrivaren under Brother MPS Essential-perioden. 
5.3 Under denna period bör kunden endast avlägsna eller installera förbrukningsartiklar från/i skrivaren när kunden ser ett meddelande på skrivaren som visar att bläckpatronen eller tonerkassetten behöver bytas (t.ex.  ”SLUT PÅ BLÄCK”, ”SLUT PÅ TONER” eller liknande), eller om Brother på annat sätt uppmanar till detta. Om förbrukningsartiklarna avlägsnas innan kunden får ett meddelande om att göra detta riskerar kunden att debiteras en avgift för de kasserade förbrukningsartiklarna.
5.4 De förbrukningsartiklar som levereras till kunden enligt dessa villkor får inte säljas vidare, och får endast användas i samband med kundens Brother MPS Essential-prenumeration.
5.5 Samtliga använda bläckpatroner, toners m.m. bör returneras till Brother via Brothers återvinningsprogram https://www.brother.se/recycling.

6 Kundens data och kommunikationsmetoder

6.1 Alla data och uppgifter (inklusive personuppgifter som e-postadresser, telefonnummer och betalningsinformation) som kunden ger till Brother i samband med sin beställning och via kundens Brother Online-konto eller Brother MPS Essential-portalen lagras och behandlas av Brother i enlighet med Brothers integritetsskyddspolicy samt villkor för användning av webbplatsen www.brother.se, som kunden godkänner så snart kunden börjar använda Brother MPS Essential i enlighet med dessa villkor och registreringen av ett Brother Online-konto. Genom att prenumerera på Brother MPS Essential godkänner kunden dessutom att Brother och alla medlemmar i Brother-koncernen har rätt att använda kundens uppgifter för att kunna leverera Brother MPS Essential i enlighet med Brothers integritetsskyddspolicy.
6.2 Kunden är skyldig att säkerställa att de uppgifter som lämnas i samband med beställningen och via kundens Brother Online-konto eller Brother MPS Essential-portalen alltid är uppdaterade, och i synnerhet att kundens e-postadress och skrivarens plats är korrekt, så att Brother kan kontakta kunden och leverera förbrukningsartiklar utan onödiga förseningar. Om kunden inte uppger korrekta och uppdaterade kontaktuppgifter kommer kunden inte att kunna ta emot fakturor, förbrukningsartiklar och/eller annan information som krävs för användningen av Brother MPS Essential. Det bör noteras att Brother inte har något skadeståndsansvar för eventuella förluster som kunden drabbas av och/eller ådrar sig till följd av inkorrekta uppgifter, och att samtliga avgifter för Brother MPS Essential prenumeration kommer att debiteras i sin helhet, oavsett om kunden kan utnyttja Brother MPS Essential i sin helhet eller inte.
6.3 Brother kan med jämna mellanrum behöva kommunicera med kunden angående kundens Brother MPS Essential-prenumeration. Detta kommer att ske via kundens Brother Online-konto eller Brother MPS Essential-portalen, genom att visa meddelanden på kundens skrivare, via någon av de kontaktmetoder som kunden har informerat Brother om (bland annat e-post, telefon, postadress, fax och/eller sms) och/eller genom att visa meddelanden på Brothers webbplats www.brother.se.
6.4 Om kunden vill kontakta Brother, eller om kunden i enlighet med någon bestämmelse i dessa villkor måste ge Brother ett meddelande (såvida inget annat framgår av detta avtal) kan kunden skicka ett sådant meddelande till Brother via Brother MPS Essential-portalen. Om Brother är skyldigt att ge kunden ett skriftligt meddelande kommer Brother att skicka ett sådant meddelande via kundens Brother MPS Essential-portal eller Brother Online-konto, eller via e-post till den e-postadress som kunden har informerat Brother om. Kunden bekräftar att dessa kommunikationsmetoder uppfyller alla juridiska krav på ett skriftligt meddelande. 
6.5 Meddelanden som lämnas i enlighet med artikel 6.4 kommer att anses vara mottagna och korrekt överlämnade så snart de visas på Brothers webbplats www.brother.se eller på kundens Brother Online-konto, och 24 timmar efter det att ett e-postmeddelande har skickats. Om det behöver dokumenteras att ett e-postmeddelande har skickats räcker det att dokumentera att det berörda e-postmeddelandet har skickats till den e-postadress som mottagaren angett.
6.6 Säkerheten för meddelanden som skickas via internet (inklusive via e-post) påverkas av många faktorer som Brother inte kan styra. Brother varken kan eller vill garantera säkerheten och sekretessen för elektroniska meddelanden, och varken Brother eller en medlem av Brother-koncernen ska hållas ansvarig gentemot kunden vid eventuell förlust eller skada som kunden drabbas av till följd av att ett sådant meddelande skickas.

 

7 Ändringar av avgiften för Brother MPS Essential prenumeration 

7.1 Brother har rätt att genomföra rimliga ändringar av avgiften för Brother MPS Essential prenumeration, såvida Brother informerar kunden om dessa minst 30 dagar i förväg.

8 Betalning

8.1 Kunden ger härmed Brother rätt att fakturera samtliga belopp som genererats i enlighet med dessa villkor (bland annat, men inte begränsat till, avgiften för Brother MPS Essential prenumeration samt eventuella dröjsmålsräntor) under hela Brother MPS Essential-perioden och tills samtliga uteståendebelopp har betalats i sin helhet. Kunden ansvarar för att säkerställa att informationen är giltig och uppdaterad.
8.2 I enlighet med bestämmelserna för fakturering kommer kunden kvartalsvis att faktureras via e-post.
8.3 Oavsett vad som sägs i övriga bestämmelser i detta stycke kommer avgiften för Brother MPS Essential prenumeration för varje faktureringsperiod att fortsätta debiteras under hela Brother MPS Essential-perioden, även om kunden avlägsnar förbrukningsartiklarna från skrivaren, slutar skriva ut och/eller kopplar bort skrivaren från Brother MPS Essential-portalen och/eller internet. Om leveransen av Brother MPS Essential sägs upp i enlighet med artikel 9.2 eller 9.4 ska avgiften för Brother MPS Essential prenumeration inte debiteras för perioden efter tidpunkten för uppsägningen.   
8.4 Om inget annat meddelas skriftligen av Brother ska alla betalningar ske i svenska kronor. 
8.5 Om ett belopp som faktureras i enlighet med dessa villkor inte betalas på förfallodagen tillkommer dröjsmålsränta (enligt Riksbankens referensränta + 8 %). Denna ränta ska löpa dagligen från förfallodagen fram till den tidpunkt då det förfallna beloppet betalas, både före och efter avkunnande av en dom. 

9 Löptid och uppsägning 

9.1 Brother MPS Essential-perioden startar vid det datum som framgår av den orderbekräftelse som kunden har fått av Brother. Brother MPS Essential-perioden löper tills den sägs upp med 90 dagars uppsägningstid gentemot Brother via Brother MPS Essential-portalen, som kan nås via kundens Brother Online-konto. Om kunden tecknar Brother MPS Essential inom 14 dagar efter köpet av en ny skrivare kommer perioden att starta vid datumet för köpet av skrivaren, och kunden kommer att debiteras ett belopp för alla de sidor som skrivits ut på skrivaren från och med detta datum.
9.2 Brother har rätt att när som helst skriftligen säga upp eller avbryta leveransen av Brother MPS Essential till kunden. Om leveransen av Brother MPS Essential avbryts ska Brother informera kunden om det datum då leveransen av Brother MPS Essential återupptas, och det kommer inte att debiteras någon avgift för Brother MPS Essential prenumeration under en sådan period av avbrott (däremot kommer avgiften fortfarande att debiteras för perioden före och efter avbrottet). 
9.3 Brother har (utan att det påverkar andra rättigheter eller åtgärder som Brother kan vara berättigat till) rätt att skriftligen säga upp detta avtal med omedelbar verkan (utan någon form av skadeståndsansvar gentemot kunden), om kunden: 
(a) underlåter att genomföra en betalning till Brother av ett belopp som omfattas av dessa villkor inom 10 dagar efter förfallodagen,
(b) i väsentlig grad överträder (utöver överträdelse av betalningsskyldigheten) någon del av dessa villkor och överträdelsen inte kan åtgärdas, eller (om det är möjligt att åtgärda överträdelsen) kunden underlåter att åtgärda överträdelsen inom en period om 15 dagar efter att ha meddelats skriftligen om detta, 
(c) avbryter eller hotar med att avbryta betalningen av sin skuld eller inte kan betala sin skuld på förfallodagen, kunden försätts i konkurs, ingår en uppgörelse eller annat avtal om att omfördela eller omstrukturera sin skuld till sina fordringsägare, om kunden inleder en påtvingad eller frivillig likvidation (såvida det inte görs för att genomföra en reell rekonstruktion eller fusion, och detta sker med Brothers föregående skriftliga godkännande), det utses en likvidator, förvaltare, administratör eller liknande för hela eller en väsentlig del av kundens verksamhet eller tillgångar, om kunden stänger ned eller hotar med att stänga ned sin verksamhet och/eller om verksamheten avvecklas, eller om det uppstår en händelse eller väcks en talan i ett ärende som rör kunden i kundens jurisdiktion, vars resultat är detsamma som eller liknar någon av de ovan nämnda händelserna.

9.4 Kunden har (utan att det påverkar andra rättigheter eller åtgärder som kunden kan vara berättigad till) rätt att skriftligen säga upp detta avtal med omedelbar verkan (utan någon form av skadeståndsansvar gentemot Brother), om Brother:
(a) i väsentlig grad överträder dessa villkor och överträdelsen inte kan åtgärdas, eller (om det är möjligt att åtgärda överträdelsen) Brother underlåter att åtgärda överträdelsen inom en period om 15 dagar efter att ha meddelats skriftligen om detta, 
(b) avbryter eller hotar med att avbryta betalningen av sin skuld eller inte kan betala sin skuld på förfallodagen, försätts i konkurs, ingår en uppgörelse eller annat avtal om att omfördela eller omstrukturera sin skuld till sina fordringsägare, inleder en påtvingad eller frivillig likvidation (såvida det inte görs för att genomföra en reell rekonstruktion eller fusion), det utses en likvidator, förvaltare, administratör eller liknande för hela eller en väsentlig del av Brothers verksamhet eller tillgångar, om Brother stänger ned eller hotar med att stänga ned sin verksamhet och/eller om verksamheten avvecklas, eller om det uppstår en händelse eller väcks en talan i ett ärende som rör Brother i Brothers jurisdiktion, vars resultat är detsamma som eller liknar någon av de ovan nämnda händelserna.

9.5 Kunden bekräftar att Brother under inga omständigheter ska hållas ansvarigt gentemot kunden för något upphävande av Brother MPS Essential eller om kunden nekas tillgång till Brother MPS Essential. Vid en upphävning eller uppsägning av Brother MPS Essential, oavsett orsak:
(a) ska kunden omgående (och på egen bekostnad) upphöra med all användning av Brother MPS Essential i enlighet med Brothers anvisningar, 
(b) kommer vardera parts rättigheter och skyldigheter i enlighet med dessa villkor omedelbart att upphöra, med undantag för de rättigheter, åtgärder, skyldigheter eller skadeståndsansvar som har uppstått vid tidpunkten för uppsägningen eller upphävningen. De bestämmelser i dessa villkor som fortfarande gäller efter en upphävning av Brother MPS Essential (bland annat, men inte begränsat till, de villkor som omfattar begränsningar av Brothers skadeståndsansvar, kundens skadeståndsansvar gentemot Brother och skyldighet att hålla Brother skadeslöst, gällande lagstiftning, kundens betalningsskyldigheter i samband med Brother MPS Essential och kundens skyldighet att returnera förbrukningsartiklarna till Brother) kommer att fortsätta gälla efter en upphävning av dessa villkor och av Brother MPS Essential-prenumerationen, och
(c) alla belopp som genererats i samband med leveransen av Brother MPS Essential före tidpunkten för upphävningen ska omedelbart förfalla till betalning från kunden, och Brother är härmed berättigat att inkassera sådana belopp från kunden via betalningsmetoden. 

9.6 Om kunden är en privatperson och vill säga upp sin Brother MPS Essential-prenumeration inom 14 dagar, oavsett orsak, ombeds kunden logga in på Brother MPS Essential-portalen för att avbryta sin prenumeration. Om kunden har installerat någon av förbrukningsartiklarna i skrivaren före uppsägningen inom loppet av de första 14 dagarna efter att skrivaren mottagits (där detta gäller), eller om det fortfarande är de medföljande förbrukningsartiklarna, förbehåller sig Brother rätten att debitera ett rimligt belopp för dessa förbrukningsartiklar.
9.7 Om kunden informerar Brother om sin önskan att avbryta sin Brother MPS Essential-prenumeration ska kunden fortfarande vara skyldig att betala alla avgifter för Brother MPS Essential prenumeration som genererats under perioden fram till uppsägningsdatumet, och dessa kommer att debiteras på sedvanligt sätt via faktura, se artikel 8. Brother ska utfärda en faktura till kunden för det utestående beloppet (om detta inte har gjorts före upphävningen av Brother MPS Essential), som ska skickas till den e-postadress som anges i kundens beställning till Brother.
9.8 Efter upphävningen av Brother MPS Essential ska kunden omedelbart upphöra med all användning av Brother MPS Essential och omgående (och på egen bekostnad) returnera alla oanvända förbrukningsartiklar till Brother enligt Brothers anvisningar.

10 Garantier, säkerhet och skadeståndsansvar

10.1 Kunden garanterar och bekräftar härmed följande:
(a) Kunden är behörig att godkänna och bindas av dessa villkor.
(b) Den person som ingår detta avtal för kundens räkning har den behörighet att företräda kunden som krävs för att ingå avtal och godkänna dessa villkor.
(c) Kunden bedriver verksamhet i Sverige. 
(d) Kunden prenumererar på Brother MPS Essential för användning i kundens egen verksamhet och inte i syfte att sälja vidare, vidaredistribuera eller på annat sätt dela detta med en tredje part. 
(e) Kunden kommer inte att använda Brother MPS Essential i samband med utskrifts- och/eller kopieringsverksamhet, eller verksamhet som på annat sätt skapar vinning för en tredje part.
(f) Alla data och uppgifter som kunden har lämnat till Brother i kundens beställning, via kundens Brother Online-konto eller på annat sätt i samband med Brother MPS Essential (bland annat, men inte begränsat till, kundens post- och e-postadress, faktureringsadress samt återkoppling gällande Brother MPS Essential) är sanna, korrekta och fullständiga vid den tidpunkt då de lämnas, och kunden kommer omgående att informera Brother vid eventuella ändringar av dessa. 
(g) Kunden kommer vid var tid att följa gällande lagar, bestämmelser och föreskrifter i samband med utförandet av kundens skyldigheter och rättigheter i enlighet med dessa villkor, och kunden får inte heller medvetet försätta Brother i en position som utgör en överträdelse av dessa. 
(h) Kunden får inte använda Brother MPS Essential för olagliga eller olämpliga aktiviteter. 

10.2 Kunden godkänner och bekräftar härmed ensamt ansvar för de handlingar som utförs av kunden, kundens anställda, personal och annan tredje part som använder Brother MPS Essential, samt för det material som skrivs ut. Kunden lovar härmed att hålla Brother och alla medlemmar i Brother-koncernen skadeslösa, såväl nu som i framtiden, gentemot krav i samband med alla förluster som drabbar eller åläggs Brother och/eller Brother-koncernen, och som uppstår till följd av eller i förbindelse med:  
(a) att Brother MPS Essential används av kunden eller för kundens räkning och/eller användning av förbrukningsartiklarna och/eller skrivaren som Brother har levererat till kunden (inklusive allt material som har skrivits ut på skrivaren), och
(b) varje överträdelse av dessa villkor som kunden begår.

10.3 Brother MPS Essential levereras ”i befintligt skick”, och oavsett innehållet i andra bestämmelser i dessa villkor garanterar inte Brother att leveransen av Brother MPS Essential kommer att ske utan avbrott och/eller fel. 
10.4 Utöver det som uttryckligen anges i dessa villkor är alla övriga garantier, förklaringar, förhållanden och alla andra villkor som på något sätt är underförstådda enligt stadgar, praxis eller på annat sätt (bland annat, men inte begränsat till, alla underförstådda garantier eller villkor om tillfredsställande kvalitet, ändamålsenlighet, tillgång och utebliven överträdelse) i största möjliga omfattning i förhållande till gällande lagstiftning exkluderade från dessa villkor. 
10.5 Varken Brother eller någon annan inom Brother-koncernen ska hållas ansvarig för kundens bristande möjlighet att ansluta till, använda eller få tillgång till Brother MPS Essential, skrivaren och/eller förbrukningsartiklarna, till följd av fel, brister eller problem med kundens PC-hårdvara, mjukvara, nätverk, nätverkskonfiguration eller -säkerhet, internetanslutning eller annat motsvarande problem. 
10.6 Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 10.8 ska Brother inte på något sätt hållas ansvarigt gentemot kunden eller någon av kundens samarbetspartners, intresseföretag, koncernbolag och/eller personal, oavsett om det omfattas av ett avtal (inklusive försumlighet), vid överträdelse av lagliga skyldigheter eller annat som uppstår till följd av eller i förbindelse med kundens tillgång till eller användning av (eller bristande förmåga att använda) Brother MPS Essential, skrivaren och/eller förbrukningsartiklarna med avseende på:
(a) bortfall av vinst, omsättning, affärer, inkomst eller liknande,
(b) förlust eller förstörelse av data, information eller mjukvara,
(c) bortfall av affärsmöjlighet,
(d) bortfall av förväntade besparingar,
(e) förlust av goodwill, 
(f) faktisk ekonomisk förlust, eller
(g) varje indirekt, direkt eller konkret förlust.

10.7 Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 10.8 ska Brothers och Brother-koncernens totala skadeståndsansvar gentemot kunden för alla andra förluster som kunden eller någon av kundens samarbetspartners, intresseföretag, koncernbolag och/eller personal har drabbats av eller ådragit sig till följd av dessa villkor, Brother MPS Essential och/eller förbrukningsartiklarna, oavsett om det omfattas av ett avtal (inklusive försumlighet), överträdelse av lagliga skyldigheter eller annat, under inga omständigheter överstiga den totala avgiften för Brother Essential prenumeration för perioden. 
10.8 Ingenting i dessa villkor ska begränsa eller utesluta skadeståndsansvar för dödsfall eller personskada till följd av försumlighet, bedrägeri, osann information som lämnats i ond tro eller till följd av andra orsaker som inte på annat sätt kan uteslutas rättsligt.

11 Immateriella rättigheter

Kunden erkänner härmed och bekräftar att Brother, i förhållandet mellan kunden och Brother, äger alla rättigheter och intressen (inklusive alla immateriella rättigheter) i och till Brother MPS Essential, skrivaren, förbrukningsartiklarna samt alla varumärken, tekniska lösningar, konfidentiell information, kunskap, firmware, mjukvara, interoperabilitet, konfigurationer och processer i samband med dessa. Kunden har inte rätt att begära eller hävda någon form av rätt till sådana rättigheter eller intressen, som vid var tid ska förbli Brothers egendom. Kunden har inte rätt att använda, kopiera, registrera eller invända mot Brothers immateriella rättigheter utan Brothers föregående skriftliga tillstånd.

12 Force Majeure

Brother ska varken ha skadeståndsansvar eller annat ansvar för bristande utförande eller försening i utförandet av någon av Brothers skyldigheter i samband med Brother MPS Essential, som uppstår till följd av en handling eller händelse utom Brothers rimliga kontroll, bland annat, men inte begränsat till, strejk, lockout eller annan arbetskonflikt, civilt upplopp, uppror, invasion, terrorattack eller hot om terrorattack, krig (oavsett om krig har förklarats eller inte) eller hot om krig, brand, explosion, storm, översvämning, jordbävning, jordskred, epidemier eller andra naturkatastrofer, bristande möjlighet att nyttja offentlig eller privat transport, hackeraktiviteter, skadliga aktiviteter eller avbrott i offentliga eller privata telekommunikationsnätverk, strömavbrott eller haveri hos en extern tjänsteleverantör (inklusive leverantörer av internet- och telekommunikationstjänster).

 

13 Kontaktuppgifter till Brother och inlämnande av klagomål

13.1 Om kunden vill kontakta Brother eller har problem med Brother MPS Essential ombeds kunden kontakta Brother via någon av följande kanaler: e-post: mps@brother.se, telefon: 0771-28 10 30 eller via post: MPS, Brother Sverige, Hulda Lindgrens gata 6b, 421 31 Västra Frölunda. 

 

14 Allmänt

14.1 Brother har rätt att överlåta, delegera, ingå avtal med underleverantörer om och/eller överföra alla sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt dessa villkor till vilken tredje part som helst. Detta avtal har ingåtts med kunden personligen, och kunden har ingen rätt att överföra leveransen av Brother MPS Essential (och/eller någon annan rättighet och/eller skyldighet som kunden kan ha) till en annan skrivare och/eller person utan Brothers föregående skriftliga godkännande.
14.2 Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 14.3 ska ingen annan person ha rätt att genomföra en bestämmelse i dessa villkor eller på annat sätt.  
14.3 Varje medlem i Brother-koncernen ska ha rätt att genomföra, åberopa och dra fördel av bestämmelserna i dessa villkor, bland annat, men inte begränsat till, bestämmelserna i artikel 3.4, 4.2, 6, 7, 10.2, 10.3, 10.6 och 11. Oavsett detta kräver parternas rätt att säga upp, upphäva eller avtala någon variation, avsägelse eller uppgörelse i enlighet med dessa villkor inget godkännande från någon annan person. Med avseende på dessa villkor ska Brother-koncernen omfatta Brothers moderbolag (inklusive det yttersta moderbolaget) och alla vid var tid befintliga dotterbolag till varje moderbolag (moderbolag och dotterbolag ska ha den betydelse som definieras enligt gällande lagstiftning och rättspraxis).
14.4 De enskilda bestämmelserna i dessa villkor ska betraktas som fristående. Om en domstol, berörd myndighet eller annan kompetent, administrativ instans beslutar att en bestämmelse (eller del av en bestämmelse) i dessa villkor är olaglig, inte kan genomföras eller är ogiltig ska övriga bestämmelser fortsatt vara giltiga i sin helhet. Om en bestämmelse som inte kan genomföras eller som är ogiltig skulle bli möjlig att genomföra eller bli giltig om en del av bestämmelsen skulle strykas, ska denna bestämmelse gälla med den ändring som är nödvändig för att göra den laglig, giltig och möjlig att genomföra.
14.5 Om Brother underlåter att kräva att kunden ska utföra någon av sina skyldigheter enligt dessa villkor, eller om Brother inte hävdar sina rättigheter gentemot kunden eller om detta sker med försening, ska det inte innebära att Brother har avsagt sig eller avstått från sina rättigheter gentemot kunden, och det betyder inte heller att kunden inte behöver fullgöra dessa skyldigheter. Varje avskriven eller avsagd rättighet från Brothers sida ska vara skriftlig och ska inte automatiskt betyda att Brothers rättigheter i samband med en eventuell senare överträdelse från kundens sida också kommer att avskrivas eller avsägas.
14.6 Ingenting i dessa villkor ska tolkas som eller anses utgöra ett upprättande av ett partnerskap mellan kunden och Brother, eller berättiga någon av parterna att agera ombud för den andra, och ingen av parterna ska ha rätt att agera i den andra partens namn eller för den andra partens räkning, eller på annat sätt förbinda den andra parten till något.
14.7 Dessa villkor utgör det fullständiga avtalet mellan kunden och Brother, och ersätter och upphäver varje tidigare överenskommelse, arrangemang eller avtal mellan kunden och Brother gällande Brother MPS Essential. Kunden intygar att kunden inte känner till någon form av uttalande, löfte, garanti eller förklaring som lämnats av Brother eller för Brothers räkning, som inte framgår av dessa villkor.
14.8 Dessa villkor och varje tvist eller krav som uppstår till följd av eller i förbindelse med dem (inklusive icke avtalsrättsliga tvister eller krav) ska omfattas av och tolkas enligt svensk rätt. Göteborgs Tingsrätt ska ha exklusiv jurisdiktion över varje tvist eller krav som kan uppstå till följd av eller i förbindelse med dessa villkor.

 

Maj 2024